LaFODMAP - En komplett håndbok for deg med sensitiv mage

-- Sponset bok--

Hei!

Forrige uke fikk jeg tilsendt boken "LavFODMAP - En komplett håndbok for deg med sensitiv mage" av Julianne Lyngstad. Jeg har nå hatt tid til å lese og bla gjennom boken, pluss laget flere av oppskriftene hun har med :-) Julianne er utdannet ernæringsfysiolog og har selv slitt med IBS i flere år. Hun vet hva hun snakker om! Hun skriver også bloggen www.lyngstadernaering.no, min favorittblogg innen lav FODMAP :-)

Jeg må tidvis knipe meg i armen, for all maten i boken kan jeg lage og spise. Jeg er over middels interessert i mat og jeg elsker å lage mat. Å bla i kokebøker gir meg mye inspirasjon, men de bruker jo å inneholde retter jeg ikke kan spise, fordi jeg ikke tåler de. Selvsagt kan jeg tilpasse rettene og lage de slik jeg kan ha de, men det krever litt mer enn kun å følge oppskrift (i alle fall når det kommer til litt mer avanserte retter). Denne boken trenger jeg ikke å gjøre om oppskriftene, her kan jeg bare ta til meg all inspirasjon og ha kokeboken fremfor meg når jeg lager mat. Kokebøker altså, de er så fantastiske. For min del er det veldig viktig med bilder når jeg lager nye retter. Finner jeg en oppskrift på nettet uten bilde, så lager jeg ikke den. Boken inneholder masse store fine bilder, et stort pluss!

Siden bokprosjektet ble presentert har jeg gledet meg masse! Boken er fantastisk, jeg er rett og slett imponert. Denne boken passer veldig bra for de som skal starte på dietten, for her finner man masse informasjon om dietten, hvordan man skal gjennomføre den, hva FODMAPs er, hvilke matvarer som er trygge og masse oppskrifter. Boken passer selvfølgelig også for de som har fulgt dietten en stund. Skulle ønske denne boken var tilgjengelig når jeg startet på dietten. Boken er veldig informativ og inspirerende. Informasjonsdelen er veldig forståelig og godt forklart. Dessuten er boken veldig fin! Den står på utstilling på kjøkkenet mitt og er alltid lett tilgjengelig. Jeg blar daglig gjennom oppskriftene for inspirasjon :-)

For meg er det viktig med sunn mat. Jeg prøver så godt jeg kan å holde meg unna sukker, spesielt i hverdagen. Boken inneholder masse inspirasjon til sunn og enkel mat, uten å gå på bekostning av smak. I en travel hverdag har man ikke så god til tid matlaging, så raske, sunne retter er supert. Oppskriftene er delt inn i kategorier og er veldig oversiktlig. Jeg liker ekstra godt at det er mange oppskrifter i kategoriene frokost og lunsj. Det er også mange oppskrifter på dessert og snacks. Jeg syntes det er viktig med et balansert kosthold, så her er det masse godt man kan kose seg med :-) Å lage rettene i boken krever ikke masse avanserte matvarer som er umulig å få tak i. Det er noen matvarer som kanskje man ikke finner på de minste matvarebutikkene, men disse kan enten byttes ut, eller så er det ganske greit å få tak i de andre steder. Man kan fint leve med et lav FODMAP-kosthold og bruke vanlige ingredienser. Bak i boken får man en oversikt over matvarer, hvor de er delt inn i tre deler, lav, middels og høy FODMAP (basert på forskningen fra Monash University). Det er også en oversikt over hvor man får tak i de ulike matvarene, slik som dagligvare, helsekost eller på nettet. 

La meg understreke, hadde jeg ikke fått denne boken sponset, så hadde jeg helt klart kjøpt den selv! Jeg har allerede anbefalt den til mine venner som skal begynne eller allerede har begynt på lav FODMAP-dietten. 

Mer informasjon finner du på www.lavfodmapbok.no og www.lyngstadernaering.no.

Tommel opp for skikkelig bra bok!

- Karoline

#Lavfodmap #Lavfodmapdiett #Fodmapvennlig #Fodmapbok #Lyngstadernæring

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Karoline

Karoline

23, Bergen

Spørsmål eller andre henvendelser, kontakt meg gjerne på e-post: Karolinesfodmap@gmail.com



Kategorier

Arkiv

hits